Vi tackar alla kunder vars filter vi fått göra rent!
Den feed-back vi fått har varit väldigt positiv med massor av nöjda kunder. Därför börjar vi nu med en nyhetssida där vi ibland kommer att skriva om saker inom detta område.

EcoCleaner övergår till nya ägare

28 maj 2021

Efter många år och tusentals rengjorda partikelfilter övergår EcoCleaner till nya ägare. Jan-Erik på verkstaden ska nu bli pensionär och ser fram emot att bränna fina MC-turer istället för skitiga partikelfilter.

Firman övertas av Filter Refresh som redan finns i branschen och som kommer att kunna fortsätta med rengöring av partikelfilter, nu även med metoden att bränna filter. Vi känner oss trygga i att våra kunder kommer att bli nöjda med både servicen och rengöringen från de nya ägarna.

På bilden ses Jan-Erik och Marit från EcoCleaner lämna över till Carl på Filter Refresh.

Vi önskar Filter Refresh lycka till med EcoCleaner och vill samtidigt rikta ett stort TACK till alla våra kunder genom åren! Det har varit riktigt roligt att få göra så många fordonsägare nöjda med lyckade rengöringar av partikelfilter.

Semester-mejl från kund

”Ni har blivit våra ”räddande änglar”.

Hela vintern såg vi fram mot en campingsommar. Tyvärr var vi först tvungna att köpa en ny bil för 38 000 kr innan vi äntligen kunde styra kosan söderut. Straxt efter Norrköping går bilen ner i ”nödläge” och vi får bärga till närmaste märkesverkstad i Norrköping.

Efter felsökning kommer BilByter fram till att filtret behöver rengöras alt bytas, ett nytt original kostar 48 000.-, plus montering. Det är då jag hittar er via en slump när jag sitter och söker på Google, BilByter hade inte heller hört talas om er.

Och ni lyckades få rent det, ni har räddat vår semester såväl familjeekonomin. För att inte nämna att bilen nu går som en raket.

Supertack för att ni mitt under semestertid kan lösa detta och på ett sånt smidigt sätt med frakt och allt!

Med vänlig hälsning!
Per-Erik Pallin

Forcerad generering av partikelfilter kan skada motorn och håller inte så länge

I princip alla biltillverkare hävdar att deras filter är självrengörande, men det är inte sant. Det som händer när bilen regenererar, t ex var 40:e mil, är visserligen att sot förbränns. Men samtidigt skapas mer aska och den försvinner inte ur filtret. Till slut blir ett filter fullt av aska. Den forcerade generering som verkstäder erbjuder när problemen inte kan lösas med bilens automatiska regenerering innebär att bilen kopplas till en dator och varmkörs med varvtal som görs att partikelfiltret blir så varmt som möjligt för att förbränna mer sot. Det som är viktigt att tänka på är att både turbo och motor kan ta skada av detta. Därför finns det också en gräns för hur hög sothalten får vara för att man ska få göra en regenerering. Och vissa bilmärken, t ex Ford Focus tillåter inte regenerering överhuvudtaget. Om man trycker in avgaser i ett igensatt filter så uppstår ett mottryck som kan förstöra både det ena och det andra. Alltid lika tråkigt när vi hör kunder som råkat ut för det innan de kontaktar oss.

Vår statistik visar att merparten av våra kunder nyligen gjort en forcerad regenerering av sitt filter, men att problemet kommit tillbaka. Det är inte så konstigt med tanke på att det inte går att få ur askan med den metoden.

Att istället montera bort filtret och göra rent på riktigt är därför den metod vi använder oss av. Då slipper man först betala för regenerering och sedan en ordentlig rengöring som håller lika länge som om filtret varit nytt. Dessutom undviker man risken att något gör sönder i motorn.

Rengöring ger samtidigt annan värdefull information om bilen

Sedan en tid tillbaka har vi förbättrat vår följesedel med mätprotokoll. När vi delar på partikelfiltren så kan vi få fram värdefull information om bilen som behöver analyseras och som man annars inte blivit varse. Den informationen vill vi gärna att våra kunder får, så på den nya följesedeln hittar du kommentarer om avvikelser. Dessa slutsatser är helt och hållet baserade på våra egna erfarenheter efter att ha gjort rent tusentals partikelfilter.

Olja i partikelfiltret – Troligen beroende på turbo-fel. Ett turbohaveri leder som regel till att även partikelfiltret behöver rengöras. Vi klarar att bränna bort även olja.
Aditive i partikelfiltret – Kan bero på felaktig (för riklig) insprutning av aditive, främst på lastbilar. Vanligt på Peugeot och Volvo/Ford Fokus med krökt partikelfilter. Vi klarar att göra rent, men mer krävande.
Överhettat partikelfilter – Ett partikelfilter tål 1100 grader, så om ett filter varit överhettat så har det verkligen varit tätt. Kanaler kan vara ihopsmälta och bitar lossnat. Överhettningen sker på utblåssidan av filtret. Om inte allt för mycket så kan det funka med rengöring, men om större partier skadats så bör filtret kasseras.
Svarta stavar i partikelfiltret – Ett tecken på att det går in oförbrända avgaser i filtret, vilket kan vara bra för bilägaren att känna till. Någonting bör justeras, tex bränsleblandningen. Vanligt på t ex SAAB. Tack vare att vi rengör genom att bränna filtren, så klarar vi även dessa filter. Stavarna förbränns till aska som vi sedan blåser ur.
Sot och aska har svårt att lossna från filtret vid förbränning – Någon kan ha provat att göra rent filtret med kemikalier eller andra vätskor. Vi kan ha svårt att få ordning på dessa filter.

Nöjd kund med piggare bil

2018-06-30

Privatperson från Karlstad med en Mitsubishi:
”Tack för bra service! Bilen är piggare och detta kändes som ett jättefint alternativ. Min verkstad har tagit namn och kontaktuppgifter till er och jag tror att de kommer att rekommendera detta till framtida kunder.”

Många passar på att göra rent sitt partikelfilter på semestern

2017-07-28

Det verkar som många passar på under semestern att rensa sitt partikelfilter. Då är det ju bra att vi håller öppet hela sommaren förutom vecka 32!

Idag 7 filter på väg att grillas i ugnen från bl a Suzuki, Volvo v 70, Volvo v 50, Mazda, BMW, Audi A6 och Toyota Corolla. För att få dem riktigt rena så kör vi ofta ca 10 timmar i ugnen. Då förbränns all sot till aska som sen kan blåsas ur.

Borttaget partikelfilter underkänns i besiktningen

2017-06-15

Hade just ett intressant samtal med Bilprovningen. Det finns ju de som försöker lösa igensatta partikelfilter med att ta bort dem och köra utan. Det är ju olagligt, men frågan är om det gör att få bilen godkänd i besiktningen med borttaget dpf? Enligt experten på Bilprovningen så upptäcker de allt, både för högt och för lågt flöde, dvs det blir felmeddelanden både om det är för mycket och för lite luft som går genom filtret. Det finns ett spann för partikelfilter som sensorerna känner av.

Ännu ett partikelfilter som förstörts av tvättning med kemikalier

2017-04-08

Vi avråder alla från att tvätta sitt partikelfilter med kemikalier för att försöka göra det rent. Här är ännu ett bildbevis på hur det då kan gå. Denna gång ett partikelfilter till SAAB 9-3 som förstörts av kemikalier. Det går inte att få rent igen.

Kemikalier och andra vätskor kan på sin höjd få sotet att släppa från kanal-väggarna i partikelfiltret, men det hamnar som klumpar i kanalerna och det finns ingen kraft som får ut dessa. Istället bränner de hål. För att få ur föroreningarna ur filtret så krävs att de är helt torra och luftiga så att de kan blåsas ur med tryckluft. Därför är alla former av vätskor, även vatten, att avråda från när det gäller rengöring av partikelfilter! Det är en billig metod. Men det blir ett dyrt resultat.

Sot ska förbrännas med värme och aska ska blåsas ur med tryckluft!

Så ser du skillnad på om det är ett partikelfilter eller en katalysator

2017-03-03

Skillnaden mellan ett partikelfilter och en katalysator är att partikelfiltret är till för att filtrera bort skadliga partiklar i avgaserna. Filtret består av många små kanaler som är som ”återvändsgränder”, så att avgaserna istället måste trängas ut genom kanal-väggarna för att komma till en kanal som är öppen bakåt. Sot i ett partikelfilter sätter igen kanal-väggarna så avgaserna inte kan trängas igenom. Därför måste de brännas bort. Det räcker inte att blåsa eller skölja ur askan.

Syftet med en katalysator är att rena avgaserna från farliga gaser, såsom koloxid. Kanalerna i en katalysator består av speciella metaller som reagerar med avgaserna när de passerar, så kallad katalytisk verkan. Avgaserna ska inte tränga igenom kanal-väggarna, utan bara passeras. En katalysator till personbil sätter normalt inte igen sig, utan det handlar om att metallerna blir utslitna och den ska därför bytas och inte göras rent.

Ett tips på hur man ser skillnad på ett partikelfilter och en katalysator är att kika igenom den. Om du ser igenom kanalerna så är det en katalysator. Partikelfilter kan man inte se rakt igenom, även när de är rengjorda.

Varför ultraljudstvättar inte är bra för partikelfilter

2016-12-11

Att tvätta ett partikelfilter med så kallade ultraljudstvättar är en vanlig metod i vissa länder. Men effekten blir nästan detsamma som med kemikalier. Tvätten kan få smutsen/partiklarna att lossa från kanal-väggarna, men det finns ingen kraft som tar bort det. Detsamma gäller vatten.

Istället bränner filtret sönder när smutsen förbränns. Det är lätt att tro att de är rena, men det har vi sett många bevis på att de inte är. Dessutom är det mycket tunna väggar i kanalerna på ett partikelfilter så de kan skadas av ultraljud.