I princip alla biltillverkare hävdar att deras filter är självrengörande, men det är inte sant. Det som händer när bilen regenererar, t ex var 40:e mil, är visserligen att sot förbränns. Men samtidigt skapas mer aska och den försvinner inte ur filtret. Till slut blir ett filter fullt av aska. Den forcerade generering som verkstäder erbjuder när problemen inte kan lösas med bilens automatiska regenerering innebär att bilen kopplas till en dator och varmkörs med varvtal som görs att partikelfiltret blir så varmt som möjligt för att förbränna mer sot. Det som är viktigt att tänka på är att både turbo och motor kan ta skada av detta. Därför finns det också en gräns för hur hög sothalten får vara för att man ska få göra en regenerering. Och vissa bilmärken, t ex Ford Focus tillåter inte regenerering överhuvudtaget. Om man trycker in avgaser i ett igensatt filter så uppstår ett mottryck som kan förstöra både det ena och det andra. Alltid lika tråkigt när vi hör kunder som råkat ut för det innan de kontaktar oss.

Vår statistik visar att merparten av våra kunder nyligen gjort en forcerad regenerering av sitt filter, men att problemet kommit tillbaka. Det är inte så konstigt med tanke på att det inte går att få ur askan med den metoden.

Att istället montera bort filtret och göra rent på riktigt är därför den metod vi använder oss av. Då slipper man först betala för regenerering och sedan en ordentlig rengöring som håller lika länge som om filtret varit nytt. Dessutom undviker man risken att något gör sönder i motorn.