Vi tackar alla kunder vars filter vi fått göra rent!
Den feed-back vi fått har varit väldigt positiv med massor av nöjda kunder. Därför börjar vi nu med en nyhetssida där vi ibland kommer att skriva om saker inom detta område.

Borttaget partikelfilter underkänns i besiktningen

2017-06-15

Hade just ett intressant samtal med Bilprovningen. Det finns ju de som försöker lösa igensatta partikelfilter med att ta bort dem och köra utan. Det är ju olagligt, men frågan är om det gör att få bilen godkänd i besiktningen med borttaget dpf? Enligt experten på Bilprovningen så upptäcker de allt, både för högt och för lågt flöde, dvs det blir felmeddelanden både om det är för mycket och för lite luft som går genom filtret. Det finns ett spann för partikelfilter som sensorerna känner av.

Ännu ett partikelfilter som förstörts av tvättning med kemikalier

2017-04-08

Vi avråder alla från att tvätta sitt partikelfilter med kemikalier för att försöka göra det rent. Här är ännu ett bildbevis på hur det då kan gå. Denna gång ett partikelfilter till SAAB 9-3 som förstörts av kemikalier. Det går inte att få rent igen.

Kemikalier och andra vätskor kan på sin höjd få sotet att släppa från kanal-väggarna i partikelfiltret, men det hamnar som klumpar i kanalerna och det finns ingen kraft som får ut dessa. Istället bränner de hål. För att få ur föroreningarna ur filtret så krävs att de är helt torra och luftiga så att de kan blåsas ur med tryckluft. Därför är alla former av vätskor, även vatten, att avråda från när det gäller rengöring av partikelfilter! Det är en billig metod. Men det blir ett dyrt resultat.

Sot ska förbrännas med värme och aska ska blåsas ur med tryckluft!

Så ser du skillnad på om det är ett partikelfilter eller en katalysator

2017-03-03

Skillnaden mellan ett partikelfilter och en katalysator är att partikelfiltret är till för att filtrera bort skadliga partiklar i avgaserna. Filtret består av många små kanaler som är som ”återvändsgränder”, så att avgaserna istället måste trängas ut genom kanal-väggarna för att komma till en kanal som är öppen bakåt. Sot i ett partikelfilter sätter igen kanal-väggarna så avgaserna inte kan trängas igenom. Därför måste de brännas bort. Det räcker inte att blåsa eller skölja ur askan.

Syftet med en katalysator är att rena avgaserna från farliga gaser, såsom koloxid. Kanalerna i en katalysator består av speciella metaller som reagerar med avgaserna när de passerar, så kallad katalytisk verkan. Avgaserna ska inte tränga igenom kanal-väggarna, utan bara passeras. En katalysator till personbil sätter normalt inte igen sig, utan det handlar om att metallerna blir utslitna och den ska därför bytas och inte göras rent.

Ett tips på hur man ser skillnad på ett partikelfilter och en katalysator är att kika igenom den. Om du ser igenom kanalerna så är det en katalysator. Partikelfilter kan man inte se rakt igenom, även när de är rengjorda.

Varför ultraljudstvättar inte är bra för partikelfilter

2016-12-11

Att tvätta ett partikelfilter med så kallade ultraljudstvättar är en vanlig metod i vissa länder. Men effekten blir nästan detsamma som med kemikalier. Tvätten kan få smutsen/partiklarna att lossa från kanal-väggarna, men det finns ingen kraft som tar bort det. Detsamma gäller vatten.

Istället bränner filtret sönder när smutsen förbränns. Det är lätt att tro att de är rena, men det har vi sett många bevis på att de inte är. Dessutom är det mycket tunna väggar i kanalerna på ett partikelfilter så de kan skadas av ultraljud.

Grova partiklar tyder på dålig bränsleförbrukning

fint-sotgrovt-sot

 

 

 

 

 

 

 

 
2016-10-25

Här är bilder på vad vi hittar i filter vid rengöring, så kallade PM10-partiklar. Ju finare sotpartiklarna är, dess bättre har förbränningen fungerat. Då ser det ut som ett fint svart pulver.

Grova sotpartiklar visar att förbränningen i motorn inte varit bra. Kanske har då bränsleinsprutningen inte fungerat som den borde och bilen har fått för mycket bränsle. Då bör även detta åtgärdas för att inte problemet med ett igensatt filter ska återkomma.

Nöjd kund med sänkt bränsleförbrukning

2016-07-14

”Jag vill tacka för ett snabbt och utmärkt jobb! Filtret är på plats och det verkar fungera som det ska, medelförbrukningen har sjunkit från över 0,6 till 0,42!!”

Nöjd Volvo v50-ägare i Mattmar

Om man kör 2500 mil per år, så innebär det en besparing på 8 000 kr per år. Att rengöra sitt filter är därmed något som kan betala igen sig på mindre än ett halvår!

Väldigt många av våra kunder vittnar också om att de märker en stor effektökning i bilens kraft efter att partikelfiltret rensats.

Rejält sänkt bränsleförbrukning med rengjort Euro 5 katalysator!

Vår bil vid lastbilEcoCleaner gör rent katalysatorer till tyngre fordon. Här en VOLVO F16 som efter 65000 mil tappat i effekt och med höjd bränsleförbrukning. En vanlig orsak kan vara att Ad Blue har kristalliserats och lagrats i katalysatorn så att fritt flöde förhindras. En lastbilskatalysator kan med specialmaskiner som EcoCleaner har göras rent och man slipper höga kostnader för att köpa ett nytt. Vi har även en del redan rengjorda Euro 4 och Euro 5 i lager till försäljning.

Efter rengöring sjönk bränsleförbrukningen för denna F16 från 5 liter per mil till 3,9-4,4 liter per mil. En sådan rengöring lönar sig snabbt!

Katalysator med AdBlue kristaller

Så funkar FAP-tekniken

2016-04-01

FAP är ett partikelfilter som designats av de franska bilarna Citroën-Peugeot bygger på an teknik med användning av ett tillsatsmedel för att öka utfällningen av partiklar. Tillsatsen kallas ceriumoxid och känns i filtren igen på att den har orange färg.

Förbränningen av partiklar sker omkring 600-650 ° C, men avgaserna håller endast ca 200 ° C. Därför höjs temperaturen med en efterinjektion av bränsle. Med hjälp av cerium sänks antändningstemperaturen för sotpartiklar till 450 ° C.
Ceriumoxiden finns i en särskild tank och måste fyllas på varje 8-12000 mil. Observera att ceriumet själv inte förbränns, utan tvärtom sedimenterar inuti filtret.

EcoCleaners maskiner klarar att rensa inte bara partiklar i filtren, utan även det cerium som lagrats. När vi gör rent dessa filter brukar vi kunna få ut många större högar med pulver som är orange till färgen.

FAP-tekniken

Så funkar DPF-tekniken

2016-04-01

DPF betyder dieselpartikelfilter och är ett filter som är utformat för att avlägsna dieselpartiklar eller sot i avgaserna från en dieselmotor. Till skillnad från FAP-tekniken, används inte en kemisk tillsats under regenereringen .

DPF arbetar vid en högre temperatur, 600-650 ° C, med användning av en serie efterinjektioner av bränsle för att höja temperaturen på avgaserna.

På väggarna i filtret finns det vissa ädelmetaller vilka verkar som katalysatorer för att underlätta hela processen.

DPF-tekniken

Vad är partikelfilter?

2016-03-18

Förbränning av dieselbränslen skapar avgaser i form av sotpartiklar som är skadliga för miljö och människors hälsa. Avgaserna består av koldioxid (CO2), oförbrända kolväten (UHCs), kväveoxider (NOx) och partiklar (PM). Dieselpartiklarna är mindre än 10 mikrometer och kallas PM10.

Partikelfilter är anordningar som kan fälla upp till 99% av alla PM10. Som alla andra filter måste de rengöras regelbundet för att förhindra blockering. Om inte kan det resultera i skador på bilen: ett överfyllt filter kan skada motorn eller själva filtret självt.

Rengöringen av partikelfiltret, dvs förbränningen av PM10 i filtret, kallas regenerering och sker automatiskt varje 400-800 km mer eller mindre, beroende på mängden av partiklar i filtret och körbeteende.

Regenereringsprocessen är ansluten till mottrycksvärdet, det vill säga skillnaden mellan det inkommande trycket hos luften i filtret och det utkommande trycket. Ju mer igensatt filtret är, desto högre är den skillnad. När bilen känner av gränsvärdet startar regenereringen.

De vanligaste partikelfiltren är av typen FAP eller DPF som skiljer sig i funktion men framför allt i sättet att regenerera.
EcoCleaner har maskiner för rengöring av alla typer av partikelfilter.